تفاوت‌ مجسمه و تندیس

تفاوت‌ مجسمه و تندیس در موارد مختلفی است که متاسفانه برخی از افراد گمان می‌کنند که این دو یکی هستند، به دلیل اینکه در برخی از جهات شباهت‌هایی به هم دارند.
در این گفتار قصد داریم تا تفاوت‌هایی که بین مجسمه و انواع تندیس مثل تندیس با پلکسی وجود دارد را بازگو کنیم در صورت تمایل تا انتها ما را همراهی کنید. در ابتدای مطلب شما باید به تعریف مجسمه و تندیس را به خوبی بدانید تا بفهمید که چه تفاوتی بین مجسمه و تندیس وجود دارد.

تعریف تندیس

در واقع تندیس نماد‌هایی از افراد یا شکل‌های متفاوت دیگری می‌باشد و مواردی که برای ساخت تندیس‌ها به کار می‌رود می‌تواند مواد و متریالی مانند کریستال، فلز، چوب و مواردی مانند آن باشد.

اگر بخواهیم به صورت رسمی تندیس را تعریف کنیم باید بدانید ابعادی که برای تندیس وجود دارد بزرگتر از حالت طبیعی آن شخص می‌باشد و باید به صورتی باشد که کاملاً به شخص مورد نظر شباهت داشته باشد.

اما امروزه افراد می‌توانند در ابعاد مختلف تندیس‌ها را سفارش بدهند و از آن استفاده کنند. اینکه این نوع تندیس در چه مجلسی مورد استفاده قرار بگیرد می‌تواند تفاوت ایجاد کند.

در واقع مراسم‌های مختلف‌های مختلفی به افراد ارائه می‌شود که این تندیس‌ها می‌توانند نمایشی از شکل افراد باشد. معمولاً برای چهره‌های مذهبی تلاش می‌کنند تا از تندیس استفاده کنند و آن را دقیقا شبیه همان فرد می‌سازند.
مثلا شخصیت‌های خیالی که در داستان‌های مختلف وجود دارند به صورتی هستند که بدن آن‌ها از مواد مختلف ساخته شده است و آن‌ها تندیس نیستند.

تندیس تقدیر

تعریف مجسمه

مجسمه در واقع به هنری گفته می‌شوند که هنرمندان با مهارت بالا آن را تهیه می‌کنند. متناسب با ساخت و نظر مشتری می‌توانند طرح‌های مختلفی را تهیه کنند.

مجسمه‌ها به صورتی هستند که شکل آن‌ها به صورت سه بعدی می‌باشد. معمولاً برای یادبود اشخاص بسیار مهم و حوادث بزرگ تاریخ از آن استفاده می‌کنند.
این نوع از مجسمه‌ها را با استفاده از طلا، نقره، گچ، سنگ‌های مختلف و یا فایبرگلاس تهیه می‌کنند. برخی از موارد مجسمه‌های کوچک ساخته می‌شود که به آن‌ها تندیس نیز گفته می‌شود.

با توجه به اینکه افراد قصد دارند چه تصویری را به دست بیاورند و آن را به مجسمه تبدیل کنند می‌توانند انواع مختلفی از آن‌ها را به دست بیاورند.
اگر شما قصد دارید برای سر افراد از تندیس و مجسمه استفاده کنید باید بدانید به این نوع ساختار سردیس گفته می‌شود.

این سردیس‌ها در ابعاد و اندازه‌های مختلفی هستند که به نام‌های تزیینی دو چهره و گورگون دربین افراد شناخته می‌شود. در بعضی از موارد سر و شانه افراد تهیه می‌شود و برای مجسمه مورد استفاده قرار می‌گیرد که به آن‌ها مجسمه نیم تنه نیز گفته می‌شود.
در سراسر جهان مجسمه‌هایی هستند که به دلیل اینکه تک و منحصر به فرد حساب می‌آیند.

به خاطر همین موضوع در بین افراد شناخته می‌شود و می‌توانند به عنوان مجسمه‌های تاثیرگذار به حساب بیاید. یکی از مجسمه‌هایی که در تمامی کشورهای دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد و به عنوان یک مجسمه معروف به حساب می‌آید مجسمه آزادی در آمریکا می‌باشد.
این مجسمه جذابیت‌های منحصر به فردی دارد. علاوه بر این مجسمه که در آن آمریکا وجود دارد شخصیت‌های دیگری مانند گاندی، ابوالهول و بودا نیز دارای مجسمه هستند که آن‌ها دارای اهمیت بالایی هستند.

مجسمه و تندیس دکتر حسابی

تفاوت بین مجسمه و تندیس

باید بدانید بین مجسمه و تندیس تفاوت‌های بسیار زیادی وجود دارد ولی در بعضی از موارد تندیس و مجسمه با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شود. باید بدانید تفاوت‌هایی که در این دو مورد وجود دارد باعث می‌شود تا شما به راحتی آن‌ها را بشناسید و تفاوت آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید.

زمانی که شما تفاوت‌هایی که بین مجسمه و تندیس وجود دارد و به خوبی بشناسید می‌توانید انتخاب کنید که کدام گزینه برای شما مناسب‌تر است و آن را سفارش بدهید.

تفاوت‌ مجسمه با تندیس در موارد زیر است:

  1. شکل و ظاهر
  2. اندازه
  3. محل استفاده

در ادامه هر کدام از این موارد را برای شما توضیح می‌دهیم.

1. شکل و ظاهر

اولین و مهم‌ترین تفاوت‌های بین مجسمه و تندیس شکل و ظاهر آن‌ها می‌باشد. زمانی که هنرمندی تلاش می‌کند تا بتواند مجسمه را خلق کند به سراغ آثار منحصر به فرد می‌رود و کاملا متناسب با دلخواه فرد سفارش دهنده مجسمه را می‌سازد.

در این حالت مجسمه‌ای که ساخته می‌شود سازنده مجسمه نیز شناخته می‌شود. در صورتی که برای پیکره‌هایی که به صورت تندیس هستند قالب‌های وجود دارد که بر اساس آن ساخت این تندیس‌ها انجام میشود.

مجسمه و تندیس کورش کبیر

2. اندازه مجسمه و تندیس

یکی دیگر از تفاوت‌هایی که بین مجسمه و تندیس وجود دارد ابعاد و اندازه آن‌ها می‌باشد. هنگامی که شما قصد دارید یک مجسمه را بسازید می‌توانید در هر اندازه و ابعاد ساخت مجسمه را شروع کنید.
هنگامی که به دنبال ساخت تندیس می‌روید باید بدانید تندیس‌ها اندازه مشخص شده‌ای دارند. مخصوصا اگر شما تمایل داشته باشید از این تندیس‌ها برای مراسم مختلف استفاده کنید و آن را اهدا کنید.
در این موارد لازم است ابعاد تندیس مدنظر شما اندازه مشخصی داشته باشد و از آن بیشتر نباشد.

3. محل استفاده و کاربرد

هدفی که شما برای مجسمه و تندیس مورد استفاده قرار می‌گیرید هدف متفاوتی می‌باشد. در واقع از تندیس برای مراسم‌های مختلف برای تقدیر و تشکر استفاده می‌شود تا این تندیس بتواند یک یادگاری از افراد و شخص باشد.
در حالی که مجسمه برای نشان دادن مناسبت‌ها و افراد بسیار بزرگ می‌باشد که آن را در مکان‌های مختلف به نمایش می‌گذارند.

در این قسمت از مقاله تفاوتی که بین مجسمه و تندیس وجود دارد را برای شما توضیح دادیم. حال می‌توانید به راحتی تفاوتی که بین مجسمه و تندیس دارد را بشناسید و در موارد مختلف از هر کدام متناسب با نیاز استفاده کنید.

زمانی که شما قصد دارید مجسمه و تندیس‌ها تهیه کنید می‌توانید به شرکت‌های معتبری که در این زمینه هستند مراجعه کنید. در صورتی که نیاز به مشورت در خصوص انتخاب تندیس یا مجسمه داشتید، می‌توانید از کارشناسان گروه هنری انعکاس کمک بگیرید.
در نتیجه منجر به ایجاد یک خروجی خوب از تندیس و مجسمه موردنظر خواهید داشت که از آن برای کاربردهای مختلف استفاده خواهید کرد و یک ویژگی بسیار عالی را به دست بیاورید.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *