ساخت تندیس فلزی

ساخت تندیس فلزی نسبت به سایر تندیس‌های موجود مثل تندیس با پلکسی دارای متریال‌های متفاوتی است. قبل از برخورداری از تندیس، ابتدا باید با شناخت و آگاهی کامل از نوع آن و مواد کاربردی نسبت به آن، اقدام به خرید و استفاده از تندیس کرد.

از بهترین و مهم‌ترین نوع تندیس، به صورت خاص، برخورداری از تندیس فلزی است. این مدل از تندیس، در میان انواع تندیس‌ها، جایگاه خاص و بی نظیری را برای خود و مصرف کننده به وجود آورده است.

بیشتر مصرف کنندگان تندیس، تمایل به استفاده از تندیس با ساخت فلزی دارند. البته استفاده از تندیس فلزی، به صورت انحصاری و به شکل خاص تولید و ساخته می‌شود.

اولین طراحی تولیدی بر روی تندیس فلزی، با توجه به رویداد‌های موجود در جامعه و استفاده از اشکال هندسی رقم خورد. بنابراین وجود شکل‌های هندسی و رویداد‌های متنوع در جامعه، منجر به تولید منحصر به فردی برای تندیس فلزی است.

این مدل از تندیس فلزی، جلوه و ساختار متمایز گونه‌ای را از خود نشان داده است. البته ساخت و تولید تندیس فلزی، نسبت به سایر تندیس‌ها، متفاوت و اَرکان خاص خود را می‌طلبد.

تندیس فلزی

ساخت تندیس فلزی

از فاکتور‌های ابتدایی در ساخت تندیس فلزی، برخورداری از طرح اولیه برای آن است. برای استفاده از طراحی اولیه برای ساخت تندیس، از طراحان متخصص در این رابطه استفاده می‌شود.

طراحانی که شکل و نمای ویژه‌ای را برای تولید تندیس، به کار می‌برند. طراحی محصولات با الهام از نماد‌های خاص و یا رویداد‌های موجود، برای ساخت تندیس استفاده می‌کنند.
البته طراحی تندیس، از این مدل، شکل و ساختار چند وجهی را به خود می‌طلبد.

تندیس با ساختار فلزی، به صورت چند وجهی نیز در بازار تولید می‌شود.

برای ساخت تندیس فلزی باید نسبت به مواد اولیه آن در ساخت، آشنایی کامل داشت که عبارتند از:

  • ساخت تندیس فلزی با جنس برنز
  • نقره

البته فلز‌های گرانبهای دیگری نیز وجود دارند که برای ساخت و تولید تندیس از آن استفاده می‌کنند. البته به صورت معمول و ساده، اولین و ابتدایی‌ترین نوع فلزات برای ساخت این مدل از تندیس، از نوع نقره و برنز است. فلز‌های دیگری مانند برنج و مس، خاصیت و ویژگی منحصر به فردی در ساخت تندیس دارند.

این مدل از تندیس، به صورت تک بُعدی نیز قابل به ساخت است. البته تک بُعدی و چند بُعدی تندیس فلزی، با توجه به نوع مصرف کننده متفاوت است.

نیاز مصرف کننده به ساخت تندیس، نوع و شکل آن را مشخص می‌کند. استفاده از تندیس، به صورت چند وجهی، و به عبارتی به صورت 360 درجه تولید و ساخته می‌شود.

برای تولید تندیس فلزی، ابتدا باید طرح آن را پیاده سازی کرد. طرح اولیه برای تولید تندیس، بسیار مهم و ارزشمند است.

با کمک روش‌های مختلف می‌توان برای ساخت تندیس فلزی اقدام کرد که عبارت است از:

  1. ساخت تندیس فلزی به کمک فن ریخته گری
  2. ساخت تندیس فلزی به شیوه ریخته گری

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. ساخت تندیس فلزی به کمک فن ریخته گری

از فاکتور‌های دیگر برای ساخت تندیس، برخورداری از فن ریخته گری است. برای برش و ایجاد طرح بر روی ساخت تندیس فلزی، فن ریخته گری به صورت قطع به یقین بر روی فلز باید پیاده سازی شود.

البته با توجه به شکل تندیس، ابتدا باید از شیوه‌های قالب گیری و جفت کاری در فرایند ریخته گری استفاده کرد. از مراحل جفت کاری برای ساخت تندیس، از شیوه‌هایی که دارای بُعد کمتری هستند استفاده می‌شود.
ابتدا قطعه‌های تولیدی را به کمک جوش، به هم مرتبط می‌سازند.

البته این روز‌ها، به کمک نوآوری‌های روز دنیا، برای برش فلزات، از فرایند لیزر استفاده می‌شود. استفاده از فرایند لیزر برای برشکاری فلزات، منجر به بهبود و آسانی در انجام ظرافت در بین برش‌های موجود برای آن می‌شود.

2. ساخت تندیس فلزی به شیوه ریخته گری

از فاکتور‌های دیگر برای ساخت تندیس فلزی، به روش ریخته گری است. ابتدا برای استفاده از این روش، قالب مورد نظر را تهیه می‌کنند.
تهیه قالب، مواد یا همان فلز مورد نظر را در داخل آن می‌ریزند.

با انجام این کار، ابتدا باید ماده فوق در قالب شکل خود را بگیرد. با عبور از این مرحله، فرایند برشکاری بر روی آن شکل می‌گیرد.
البته برای تندیس فلزی، از یک نوع پایه استفاده می‌شود. پایه این مدل از تندیس، از نوع پلکسی است. بنابراین پلکسی، از ساختار مواد دیگر تولید می‌شود.
پلکسی و یا چوب، می‌توانند دو ماده ترکیب کننده فوق العاده برای پایه تندیس فلزی باشند.
در ساخت تندیس فلزی از فرایند‌های ترکیبی نیز استفاده می‌شود.

تندیس فلزی

طراحی تندیس فلزی

امروزه طرح‌های کاربردی برای ساخت تندیس، به شیوه نوین کامپیوتری صورت می‌گیرد. بنابراین طراحی‌های کامپیوتری از دقت و ظرافت بسیار زیادی نسبت به دستی برخوردار می‌باشند.

بیشتر تولیدکنندگان تندیس فلزی، از ساختار نوین کامپیوتری برای طراحی ابتدایی تندیس استفاده می‌کنند. بعد از طراحی موجود به کمک کامپیوتر، برای تولید آن از ماکت استفاده می‌کنند.
ماکت سازی، مرحله بعدی برای ساخت تندیس است. برای ساخت ماکت از مواد زیر استفاده می‌کنند که عبارتند از:

  • مقوا
  • گِل
  • گچ

بنابراین پس از ساخت ماکت باید ریزه کاری‌های مرتبط با نظر مشتری بر روی طرح اجرا شود.

دوام تندیس فلزی

از فاکتور‌های دیگر برای مصرف کننده در زمان استفاده از تندیس، مقاومت آن است. استحکام و مقاومت تندیس فلزی، از ویژگی منحصر به فرد تندیس فلزی است.

برای هر نوع واقعه و یا رویداد هنری و علمی و یا پیشرفت در صنعت و مسابقات ورزشی و مواردی از این قبیل، برای پاداش و تشکر از افراد موفق در این عرصه‌ها، از تندیس استفاده می‌شود.

تندیس یک هدیه ایده آل برای افراد معروف است. تندیس فیزیکی علاوه بر استحکام بالای آن، در برابر انواع ضربه و یا فشار عامل‌های بیرونی، به سادگی از خود مقاومت نشان می‌دهد.
البته نوع تمیز کاری این مدل از تندیس، به سادگی قابل به انجام است. البته تندیس، دارای گذشته‌ای درخشان و ماندگار است.

ساخت تندیس فلزی متقاضیان و علاقه مندان خاص خود را در میان انواع تندیس دیگر، دارد. به همین دلیل، هنوز نیز از تندیس با ساختار فلزی، در بیشتر جشنواره‌ها استفاده می‌شود.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *