ساخت تندیس پلکسی نوری

تندیس پلکسی نوری یا تابلوهای پلکسی نوری یکی از روش‌های تبلیغاتی هستند که در این گفتار قصد داریم به آن بپردازیم. تندیس پلکسی نوری تحت عنوان بالیینگ نامیده می‌شود. تندیس پلکسی نوری مانند تندیس با پلکسی یکی از هدایای تبلیغاتی است که جنبه تزیینی دارد. اصلی‌ترین و مهم‌ترین متریال ساخت تندیس پلکسی نوری ورق‌های پلکسی گلاس شفاف است.

در این نوع تندیس‌ها از لامپ‌های اس‌ام دی (SMD) استفاده شده است.

نمونه‌های مختلفی از تابلوهای پلکسی نوری طراحی و تولید شده‌اند که بعضا نام آن‌ها با یکدیگر کاملا متفاوت است در حالی که سیستم ساخت و عملکرد آن‌ها بسیار شبیه به هم می‌باشند.

پایه تندیس پلکسی نوری

همانطور که کاملا مشخص است در داخل پایه‌های تابلو پلکسی نوری لامپ‌های اس‌ام دی بلوکی طراحی شده است. این نوع لامپ‌ها وظیفه تامین نور تندیس را برعهده دارند.

با توجه به اینکه نور این لامپ‌ها به جهات دیگر پراکنده نشود و تنها به صورت متمرکز به سمت صفحه اصلی تندیس هدایت شود؛ پایه تندیس به شکلی است که یک شیار باریک متناسب با ضخامت صفحه تندیس بر روی آن طراحی شود.

برای روشن کردن بلوک‌های اس‌ام دی داخل این پایه‌ها نیاز به یک فیش مادگی در یک سمت پایه است تا یک آداپتور 12 ولت به آن وصل شود. از دیگر نکاتی که بایستی به آن اشاره نمود این است که این پایه‌ها توسط پلکسی مشکی رنگ ساخته می‌شوند.
با استفاده از ورق‌های پلکسی گلاس مشکی می‌توان جذابیت و زیبایی تندیس را دو چندان کرد. این کار مانع از نشت نور و پراکندگی نوری می‌گردد.

تندیس پلکسی نوری

صفحه تابلو پلکسی نوری

بخش اصلی و مهم تابلو پلکسی نوری را صفحه‌های پلکسی گلاس شفاف تشکیل می‌دهند. بر روی صفحه‌های نوری نوشته یا لوگوی دلخواه حک خواهد شد.
با تابش نور از یک جهت پلکسی، متون حکاکی شده موجب شکست نور می‌شوند. در نتیجه روشنایی حاصل از منبع نوری را از خود بازتاب می‌دهند. شدت بازتاب نور یا میزان روشنایی تندیس به عواملی از جمله شدت نور SMD داخل پایه تندیس بستگی دارد.
فرایند حکاکی بر روی این صفحات از طریق دستگاه برش لیزری صورت می‌گیرد.

طرح مورد نظر بعد از تایید نهایی روی یک قطعه پلکسی گلاس شفاف حکاکی خواهد شد. تنظیمات حکاکی و روش حکاکی بر اساس نوع دستگاه و تنظیمات کارخانه دستگاه متغیر است.
در واقع نقطه مشترکی که در همه روش‌های حکاکی و دستگاه‌های حکاکی وجود دارد میزان عمق یا ضعیف بودن حکاکی بر روی پلکسی است.

برای آنکه خروجی کار از کیفیت و استاندارد خوبی برخوردار باشد. حکاکی آن به صورت سطحی با عمق بسیار کمی انجام می‌شود؛ زیرا در این صورت از دریافت بیش از حد نور جلوگیری خواهد شد و روشنایی لامپ‌های SMD به بخش‌های بالاتر خواهد رسید.

عرض تابلو پلکسی نوری رومیزی

نکته‌ای که بسیار حائز اهمیت است این است که هر چقدر عرض تابلو پلکسی نوری افزایش یابد، شدت نور بعد از عبور از چند ردیف متن کاهش خواهد یافت و باعث خواهد شد که بازتاب کمتری به بخش‌های بالاتر برسد.

در واقع این کاهش شدت نور در تابلوهای نوری از سایز 40 سانتیمتر با گذشت زمان افزایش خواهد یافت. به همین دلیل بهتر است که عرض تابلوهای نوری از 50 سانتیمتر بیشتر نباشد تا روشنایی تندیس به شکل یکدست و یکنواخت انجام شود.

پس از آنکه پایه و صفحه اصلی تابلو آماده شد نوبت به صفحه پلکسی است که در داخل شیار باریکی که روی پایه طراحی شده است قرار می‌گیرد. این مرحله آخر ساخت تابلو پلکسی نوری است. برای ثابت نگه داشتن صفحه پلکسی باید هنگام جابجایی از شیار پایه جدا نشود.

سپس آن را توسط چسب مخصوص پلکسی گلاس به پایه بچسبانند. در این مرحله تندیس پلکسی نوری را به آداپتور 12 ولت به برق شهری وصل کنید و از زیبایی و جذابیت آن نهایت استفاده را ببرید.

تندیس پلکسی نوری

موارد استفاده از تندیس‌های پلکسی

با توجه به کاربردهای مختلفی که ورق‌های پلکسی دارند از محبوبیت زیادی در بین تولیدکنندگان صنعتی برخوردار می‌باشند از جمله:

  • جشنواره‌ها
  • همایش‌ها
  • گردهمایی‌ها
  • مسابقات
  • سمینارها

تندیس پلکسی نوری بهترین انتخاب برای تبلیغات در محیط‌های داخلی است؛ زیرا این تابلوهای رومیزی فضای بسیاری کمی را اشغال می‌کنند.

ویژگی‌های تندیس پلکسی نوری

  • در داخل پایه 4 عدد پیچ برای محکم نگه داشتن پایه در نظر گرفته شده.
  • میزان آمپر مصرفی 100 میلی آمپر است.
  • ضخامت شیشه بالای پلکسی گلاس 2.5 میلیمتر است.
  • ولتاژ تندیس پلکسی نوری 5 ولت است.
  • مناسب برای هر سلیقه و گروه سنتی است.
  • در داخل پایه‌ها LED تعبیه شده تا نور به صورت تیز به سمت پلکسی بالا پرتاب شود.
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *