تفاوت تندیس و لوح تقدیر

ساختار متمایز تندیس و لوح تقدیر برای برخی از سازمان‌ها تنها به منزله تبلیغات مورد مصرف قرار می‌گیرد. بسیاری از سازمان‌های تولید کننده محصولات، برای فروش بیشتر، نیاز به تبلیغات با استفاده از ساختار تبلیغاتی تندیس دارند.
بنابراین برای انجام تبلیغات خود، ابتدا باید نسبت به استفاده از لوح تقدیر و یا تندیس، وجه تمایزی را در نظر داشته باشند. البته هر یک از محصولات در یک سازمان و میزان فروش آن، نسبت به سایر محصولات، شکل متفاوتی دارد.
تفاوت تندیس و لوح تقدیر در موارد مختلفی است، استفاده از لوح تقدیر، برای تشکر و قدردانی از زحمات افراد به صورت گروهی و فردی است.

بسیاری از افراد اهدا کننده این نوع از لوح تقدیر بیشتر از سازمان، ادارات، مدارس، دانشگاه، جشنواره و همین طور سمینار‌ها می‌باشد. البته شرکت کنندگان در این فضا‌ها، افرادی هستند که قابلیت کسب موفقیت در زمینه‌های متفاوت را داشته‌اند.

بنابراین این افراد، خدمات ارزشمندی را ارائه داده‌اند. هر موفقیت چشمگیری منجر به دریافت لوح تقدیر و یا قدردانی است. البته در رابطه با تندیس با پلکسی نوع تقدیر و سپاسگزاری از افراد، بسیار متفاوت است.

در کنار تقدیر و تشکر از افراد، می‌توان از تندیس، به عنوان یک وسیله تبلیغاتی و معرفی کننده سازمان استفاده کرد. از تندیس، برای تقدیم و ارائه آن به افراد معروف و برجسته به عنوان یک یادبود استفاده کرد.

البته تندیس، برای کسب درآمد از طرف اهدا کننده می‌باشد. کسب درآمد بیشتر، به کمک تندیس، برای افزایش فروش عمومی محصولات یک سازمان کارساز است.

اما برخورداری از لوح تقدیر، به هیچ عنوان شکل تبلیغات برای خود ندارد. لوح تقدیر، همان طور که در بخش دوم آن از تقدیر استفاده شده است؛ تنها برای سپاسگزاری از افراد معروف و با موفقیت زیاد به کار می‌رود.
لوح تقدیر، به هیچ عنوان برای کسب سود بیشتر یا درآمد برای یک کسب و کار مفید نبوده است.

لوح تقدیر قهوه ای رنگ

تفاوت تندیس و لوح تقدیر

تفاوت تندیس و لوح تقدیر در موارد زیر است:

  1. از لحاظ شکل ظاهری آن
  2. از نظر ابعاد
  3. تفاوت در جنس
  4. نوع مراقبت و نگهداری
  5. ساختار متن و شکل

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. از لحاظ شکل ظاهری آن

از فاکتور‌های تفاوت تندیس و لوح تقدیر شکل ظاهری آن است. این دو مقوله، نسبت به هم، دارای ساخت متفاوتی می‌باشند.

لوح تقدیر، در ساخت خود، تنها به صورت یک لوح یا صفحه است که در اختیار افراد قرار می‌گیرد. در این صفحه، مقدمات سپاسگزاری از افراد با ذکر نام آن‌ها و نوع موفقیت کسب شده، نمایش داده می‌شود.

البته جنس لوح تقدیر نسبت به نوع استفاده از آن در هر مراسمی متفاوت است که شامل موارد زیر است:

  • لوح تقدیر از جنس مقوا
  • سنگ
  • فلز
  • چوب
  • پلکسی
  • شیشه

البته این مدل از لوح تقدیر، ضخامت کمتری را به خود اختصاص داده‌اند. با این حال، هنوز نیز از شکل صفحه‌ای آن چیزی کاسته نشده است.
اما در رابطه با تندیس، می‌توان از شکل و طرح دلخواه برای آن استفاده کرد. البته شکل و ساختار تندیس، دارای حجم سه بُعدی است. بنابراین در برابر لوح تقدیر، سه بعدی سازی تندیس، یک نقطه متمایز کننده است.

سه طرح از یک تندیس

2. از نظر ابعاد

از فاکتور‌های دیگر تفاوت تندیس و لوح تقدیر در نوع ابعاد آن است. ابعاد و اندازه برای لوح به صورت صفحه‌ای و به شکل معمول در ابعاد A 4 و A 5 تولید می‌شود.

البته با توجه به ساخت لوح، اندازه‌های دیگری نیز وجود دارد. محدودیتی در ساخت و اندازه لوح وجود ندارد.
البته در رابطه با تندیس، هر اندازه‌ای را می‌توان برای ساخت آن در نظر گرفت.

حجم و شکل و اندازه تندیس، به صورت سفارشی در دست تولید کننده قرار می‌گیرد. بنابراین هیچ محدودیتی برای ساخت این مدل از تندیس وجود ندارد.
البته محدودیت در رابطه با ابعاد تندیس، بسیار کمتر از ساخت لوح تقدیر است.

3. تفاوت در جنس

از فاکتور‌های قابل توجه نسبت به تفاوت لوح تقدیر و تندیس، توجه به جنس آن است. لوح تقدیر با ساختار شیشه، مقوا، کاغذ، فلز، چوب و پلکسی نیز قابل به اجرا است.
البته تندیس، هم می‌تواند جنس‌های متفاوتی را در تولید به خود اختصاص دهد.

البته تنها نقطه متفاوت در رابطه با جنس لوح تقدیر و تندیس، استفاده از کاغذ و مقوا برای لوح است. برای ساختار تندیس، استفاده از کاغذ و یا مقوا، مقاومت کافی و ماندگاری بالایی را از خود نشان نمی‌دهد.

البته برای ساخت تندیس، از گچ هم می‌توان استفاده نمود. به طور مثال، برای ساخت و تولید تندیس‌هایی با طرح دست و پا، از گچ مناسب با مجسمه سازی و پودر آلژینات استفاده می‌شود.

جایگاه لوحه تقدیر سبز رنگ

4. نوع مراقبت و نگهداری

برای مراقبت و نگهداری از تندیس و لوح تقدیر، ابتدا از جعبه و جلد‌هایی برای آن استفاده می‌شود. البته لوح به صورت صفحاتی قابل به نگهداری به صورت ایستا می‌باشند.
البته این مدل از قاب‌ها، به صورت جلد و یا جعبه‌ای در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد.

جنس کاربردی برای قاب و جلد لوح تقدیر شامل موارد زیر است:

  • پارچه
  • چرم
  • مقوا
  • فلزی
  • چوبی

اما در رابطه با مراقبت از تندیس و جایگاه ویژه آن، استفاده از جلد و یا جعبه مناسب نیست. در اصل، به کمک یک پایه به صورت ایستا، شکل و ساختار خود را حفظ می‌کند. این پایه، برای مراقبت و نگهداری از تندیس به کار می‌رود. البته ذکر این نکته که استفاده از تندیس، در برابر عامل‌های محیطی، بسیار مقاوم‌تر از لوح‌ها می‌باشند.

5. ساختار متن و شکل

از فاکتور‌های مهم دیگر برای ساخت و تولید لوح تقدیر و تندیس، متن کاربردی در ساخت آن است. متن و شکل و ساختار آن، برای لوح تقدیر، از ارجحیت بیشتری برخوردار است.

در ساختار لوح تقدیر، استفاده از متن، یک جایگاه ویژه و خاصی دارد. بنابراین استفاده از نماد و طراحی‌های خاص برای ساخت لوح تقدیر جایگاه دوم را بعد از متن به خود اختصاص می‌دهند.
تمامی موضوع و هدف لوح در متن آن نهفته است. اما در رابطه با تندیس، متن و نوشته، کاربرد زیادی ندارند. همه اهداف و کاربرد‌های موجود برای تندیس، در شکل ظاهری آن نمایش داده می‌شود.

البته برخورداری از متن‌های کوتاه برای ساخت تندیس، با توجه به مشخصات زمانی، مکانی روی پایه آن نمایش داده می‌شود.
اما از متن‌های طولانی در پایه تندیس، به هیچ عنوان استفاده نمی‌شود. برای افزایش زیبایی تندیس، متن جایگاه محدودی را در ساخت آن بازی می‌کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *