تاریخچه پیدایش ماشین‌های چاپ

چاپ در واقع به معنای انتقال تصاویر، کلمات، ارقام و… به صورت نقش بر روی پارچه و کاغذ و یا مواد دیگر نیز گفته می‌شود، صنعت چاپ وسیله نقل و انتقال اطلاعات بین دانشمندان و بسیاری از علما و فلاسفه هنر است که یکی از بزرگ‌ترین و مفیدترین اختراعات بشر به حساب می‌آید.
صنعت چاپ و تاریخچه پیدایش ماشین‌های چاپ به زمان‌های گذشته بر می‌گردد، گوتنبرگ اولین کسی بود که صنعت چاپ را اختراع کرد و این صنعت را از مرحله چوبی به سربی تغییر داد. گوتنبرگ کتاب مقدس انجیل را به چاپ رساند. این کتاب از معروفترین کتاب‌های جهان است تاریخ چاپ به زمان هخامنشیان یعنی به پنج قرن قبل از میلاد می‌رسد. کشور چین نخستین بار صنعت چاپ رایج شد. صنعت چاپ پا به پای علوم ارتباطات به دنبال مواد، تکنیک، پیشرفت سرعت و فضای مورد نظر دائما در حال تغییر است.

صنعت چاپ

صنعت چاپ در ایران

در ایران نخستین چاپخانه مربوط به دوران صفویه است. در سال‌های پیش از سوی هیئت‌های تبلیغی مسیحی و باری تبلیغ مسیحیت در لیدن هلند سه کتاب به زبان و خط فارسی به چاپ رسید که نخستین چاپخانه فارسی در جهان است.

۲۰۰ سالگی چاپ در ایران، ردپای تحولات ۲۰۰ساله را در منابع گوناگون تاریخ دوره قاجار و پهلوی در سال‌های انقلاب می‌توان دنبال کرد و نکته‌های خواندنی و آموختنی فراوانی پیدا کرد. در منابع تاریخ جنبش مشروطه خواهی، تاریخ نگارهای فرهنگی و اجتماعی، تاریخ مطبوعات و تاریخ ۲۰۰ساله هر حرکت اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی که در کشور صورت گرفته باشد. حضور صنعت چاپ را می‌توان دید.

چاپ سنگی یکی دیگر از چاپ‌هایی است که در صنعت چاپ ایران رواج یافت و اولین کتابی که به صورت چاپ سنگی چاپ شد قرآن بود. کتابی که بعد از قرآن به صورت چاپ سنگی چاپ شد کتاب رساله جهادیه بود. گفتنی است که بیش از بیست و هفت نسخه گوناگون از شاهنامه به شیوه چاپ سنگی در آرشیو وجود دارد. برخی به زبان ترکی و بیشتر به فارسی حتی نسخه‌ای از شاهنامه به زبان اردو به چاپ رسیده است.

صنعت چاپ در ایران

انواع دستگاه چاپ

امروزه به کارگیری بیش از یک شیوه چاپی در میان چاپ‌کاران رواج یافته است. انواع دستگاه چاپ عبارتند از:

  1. دستگاه افست و دیجیتال
  2. ماشین چاپ دیجیتال جدید

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. دستگاه افست و دیجیتال

در بیشتر مواقع چاپ دیجیتال ورقی در کنار چاپ افست به کار گرفته می‌شود. به این شکل کاربران افست می‌توانند سفارشات چاپی کم تیراژ را به شکلی سودآور انجام دهند و همچنین به بازارهای جدیدی که چاپ افست مناسب آن نیست قدم گذارند. از میان این بازارها می‌توان به کارهای چاپی مانند عکس‌ نامه که چاپ‌کار را به طور مستقیم به مصرف نهایی پیوند می‌زند و یا چاپ اطلاعات متغیر در بازاریابی فرد به فرد پست مستقیم و حتی خدمات اینترنتی اشاره کرد. برای یک چاپ‌کار افست روش‌های چاپ افست و دیجیتال هر کدام دارای گردش کار متفاوتی هستند و به طور جداگانه انجام می‌شود واین امر طبیعی به نظر می‌رسد. از سوی دیگر تکنولوژی چاپی (افست یا دیجیتال) که قرار است مورد استفاده قرار گیرد، در هنگام سفارش تعیین می‌شود تا اینکه به زمان تولید موکول شود.

در حالی که چاپ دیجیتال درگذشته در کانون توجه قرار داشته، چاپ افست نیز به رشد و توسعه خود ادامه داده و قابلیت چاپ در تیراژ کم را نیز پیدا کرده است. برخی از چاپکاران دیجیتال نیز برای افزایش توانایی خود به سرمایه‌گذاری در چاپ افست روی آورده و نیاز آن را کاملا احساس کرده اند. در چنین مواردی که چاپکار دیجیتال به طور معمول یک ماشین افست خشک که به سیستم ظهور مستقیم پلیت (DI) مجهز است، خریداری کرده که از میان آن‌ها می‌توان به ماشین چاپ پرس تک (Presstek) اشاره کرد.

چاپ دیجیتال ورقی طی دهه گذشته پیشرفت فراوانی داشته است. درحالی که کانون توجه همه، ماشین چاپ دیجیتال با تولید بالا بوده، کداک و زیراکس ماشین‌های چاپ دیجیتال با توان تولیدی متوسط و پایین خود را نیز توسعه داده و مدل‌های جدیدی به بازار عرضه کردند. شرکت کانن و اوسه نیز با همکاری یکدیگر و با استفاده از تکنولوژی‌های موجود و قابل اعتماد خودشان، نسل جدیدی از چاپگرهای تولید متوسط به بازار عرضه کردند.

صنعت چاپ

2. ماشین چاپ دیجیتال جدید

شرکت MGI از سازندگان ماشین‌های چاپ دیجیتال و سیستم‌های تکمیلی ویژه چاپ دیجیتال، به تازگی یک ماشین دیجیتال جدید به نام Meteor DP8700XL به بازار عرضه کرده است. این ماشین ۴ رنگ می‌تواند روی انواع سطوح چاپ‌پذیر از کاغذ گرفته تا پلاستیک، چاپ کند. MGI ادعا می‌کند کیفیت چاپ دستگاه، هم سنگ افست است. ابعاد چاپ دستگاه حداکثر ۱۲۰سانتی متر است.

سرعت دستگاه ۴۲۶۰ ورق A۴ و ۲۲۸۰ ورق A۳ در ساعت است.

رزولوشن چاپ DPI ۳۶۰۰ و ترام ۹۵ تا۲۷۰ خط در اینچ است. دستگاه قابلیت چاپFM را نیز دارد. سیستم تغذیه دستگاه مشابه ماشین‌های چاپ افست است و عملیات سنجاق و نشان به صورت خودکار انجام می‌شود. دستگاه از تونرهای خشک عاری از سیلیکون CMYK استفاده می‌کند. ذرات تونر که نسبت به تونرهای قبلی ریزتر است، از مواد ارگانیک و تجدیدپذیر ساخته شده است. کارتریج‌های دستگاه را می‌توان هنگامی که دستگاه در حال کار است عوض کرد.

جوهرهای دستگاه‌های چاپ

انواع جوهرهای دستگاه‌های چاپ

انتخاب جوهر چاپ یکی از مواردی است که باید در انتخاب آن دقت کنید. انواع جوهرهای دستگاه‌های چاپ عبارتند از:

  1. جوهر بر پایه آب
  2. جوهر مبتنی بر حلال
  3. جوهر لاتکس
  4. جوهر بر پایه روغن

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

1. جوهر بر پایه آب

مایع داخل آن آّب است، در چاپ برای لایه‌های روکش دار از این جوهر استفاده می‌گردد که در آن آب به سرعت به درون لایه جذب می‌شود و رنگ و یا رنگدانه به سطح پوشش ثابت می‌شود تا تصویری واضح و مشخص ارائه دهد. جوهرهای مبتنی بر آب عمدتا در کارهای گرافیکی و پارچه‌ای استفاده می‌شوند. از جوهرهای مبتنی بر آب  می‌توان در چاپگرهای EPSON ROLAND و … استفاده کرد. این جوهر میزان آلودگی کمتری دارند و به محیط زیست آسیب زیادی وارد نمی‌کند. در نتیجه استفاده از جوهرهای مبتنی بر آب را می‌توان به عنوان راه حلی برای حفظ محیط زیست به کار گرفت.

2. جوهر مبتنی بر حلال

از این جوهر به عنوان یک حلال ترکیب استفاده می‌کنند و این نوع جوهر در موقع چاپ خیلی سریع خشک می‌شوند. برای استفاده روزانه بهترین گزینه جوهر برپایه حلال است زیرا هم بادوام و ارزان است.

3. جوهر لاتکس

یکی از جدیدترین جوهر چاپ می‌باشد و تقریبا از۷۰ درصد آب ۳۰ درصد افزودنی تشکیل شده است. تا عملکرد مطلوبی حاصل شود سعی شده که این جوهرها را جایگزین جوهر مبتنی بر حلال کنند این جوهرها تقریبا فوری خشک می‌شوند.

4. جوهر بر پایه روغن

از جوهر‌های دیگری که می‌توان نام برد جوهر برپایه روغن است. . استفاده جوهرهای روغنی برای چاپ روی لایه‌های سطح چاپ مانند کاغذ ساده، کاغذ روکش شده و مقوا هستند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *