مواد کاربردی برای ساخت تندیس

مواد کاربردی برای ساخت تندیس ابتدایی‌ترین سوال در ذهن مصرف کننده است. برای ساخت و تهیه تندیس، ابتدا از موادی مانند: شیشه، طلق، پلکسی، آهن، سرب، برنج، چوب و سنگ استفاده می‌شود.

متریال‌های فوق، از کاربردی‌ترین نوع مواد، برای تندیس با پلکسی می‌باشند. هر یک از ساخت تندیس، نسبت به مواد کاربردی، دارای ساخت متفاوتی نیز می‌باشند.

بنابراین فاکتور‌های تولید تندیس، می‌تواند بسیار خاص و منحصر به فرد باشد. طراحی تندیس‌های خاص، نسبت به تندیس‌های دیگر، از نظر طراحی، نسبت به ساخت تندیس‌های دیگر متفاوت است.

به دلیل اهمیت بیش از اندازه مواد کاربردی برای ساخت تندیس، ابتدا باید نسبت به جنس و ویژگی‌های مواد ابتدایی ساخت تندیس، اطلاعاتی را در دست داشت. برخی از تندیس‌ها، ساختار بدن و شکل انسان را در ذهن مخاطب تداعی می‌کنند. به همین دلیل، ساخت این مدل از تندیس، نسبت به تندیس‌های ساده‌تر، اندکی دشوار به نظر می‌آید.

ساختار بدن انسان در شکل دهی به تندیس، باید بیانگر مفهوم مطلوب و خاصی از یک موضوع باشد. تندیس باید ساختار مفهومی بسیار ویژه‌ای را از خود بروز دهد.
تندیس بدون مفهوم، به هیچ عنوان برای قدردانی و تشکر از افراد مهم و فاخر، مناسب نخواهد بود.

تندیس سنگی

مواد کاربردی برای ساخت تندیس دست و پا

امروزه ساخت تندیس، با مواد متفاوتی تولید می‌شود. هر یک از مواد، ویژگی و خصوصیات خاص به خود را دارند. تندیس ساخت دست و پا، بیشتر برای مصارف خانگی، قابلیت مصرف دارد.

البته این مدل از تندیس، جنس بسیار خاص و ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. جنس‌های کاربردی برای ساخت تندیس، برای افراد عادی، ناآشنا است.
برای ساخت تندیس دست و پا، از پودر آلژینات و گچ مجسمه سازی استفاده می‌شود. گچ مجسمه سازی، برای بیشتر افراد، یک نام آشنا و دور از ذهن نیست.

اما بهره‌مندی از پودر آلژینات و شناخت نسبت به آن اندکی سخت به نظر می‌رسد. استفاده از پودر آلژینات، همان پودر مورد نیاز برای دندانپزشکان، در ساخت قالب دندان است.

برخی از افراد، نگرانی‌های خود را نسبت به استفاده از تندیس با مواد آلژینات، آسیب رسانی به پوست بدن کودک خود را دارند. اما پودرهای موجود، بسیار ایمن می‌باشند. بنابراین هیچ مشکلی برای سلامت کودک به وجود نمی‌آورد.
برای تهیه پودر آلژینات، ابتدا باید به فروشگاه لوازم دندانپزشکی مراجعه نمایید.

مواد کاربردی برای ساخت تندیس

مواد سازنده و انواع متفاوت آن در ساخت تندیس، عبارتند از:

  1. فلزات
  2. جنس پلکسی
  3. شیشه‌ای
  4. چوبی
  5. سنگی

در ادامه هر یک از موارد فوق را بررسی خواهیم کرد.

تندیس چهره گچی

1. فلزات

از مواد سازنده و مهم برای ساخت تندیس، فلزات می‌باشند. امروزه، استفاده از فلزات، برای ساخت تندیس، بسیار رایج و پرکاربرد است.
فلز آهن و برنج، دو فاکتور مهم در ساخت تندیس‌های فلزی است.

این مدل از فلزات، برای ساخت تندیس، کاربرد بسیار ویژه‌ای را از خود به نمایش می‌گذارند.نقش فلز در ساخت تندیس، چه به صورت ساختار امروزی و چه به شکل گذشته، برای ساخت تندیس به کار می‌رفت.
برای انجام فرایند ریخته گری و حکاکی بر روی تندیس از فلزات استفاده می‌کردند.

امروزه استفاده از فلزات، از رواج بسیار زیادی در بین تولید کنندگان تندیس برخوردار است. به دلیل بروز تکنولوژی و فناوری‌های نوین، بر روی ساختار فلز، حکاکی از نوع لیزری بسیار رواج دارد.

نکته مهم برای ساخت تندیس فلزی، استفاده از فلزات خاص نیست؛ بلکه استفاده از آلیاژهای فلز است. بهره‌مندی از فلز خالص و اصل، برای ساخت تندیس، برای شکل گیری آن‌ها مناسب نیستند، در زمان بروز ترکیب سازی آن و بهبود سازی خواص آن، شکل پذیری راحتی به وجود نمی‌آید.

2. شناخت تندیس آهنی و سربی

امروزه، تندیس آهنی و سربی، از آلیاژهای مناسب برای ساخت می‌باشند. برنج، آلیاژ استانداردی که از روی و مس تهیه شده است.
برای ساخت تندیس با متریال آلیاژ فلزات، ابتدا باید نسبت به افزایش قیمت آن دقت داشته باشید.

افزایش هزینه و قیمت تندیس، نسبت به متریال کاربردی آن، کاهش و یا افزایش پیدا می‌کند. اما نکته مهم در رابطه با ساخت تندیس برای فلزات، دوام بالا و زیبایی منحصر به فرد آن است.

3. ساخت تندیس با جنس پلکسی

برای ساخت تندیس، می‌توان از پلکسی و طلق، استفاده کرد. در واقع پلکسی یک نوع ترموپلاستیک می‌باشد.
ترموپلاستیک دارای رنگ بندی‌های متنوع برای افراد است.

از ویژگی‌های کاربردی و بسیار عالی برای تندیس از جنس پلکسی، اشاره به خصوصیت حک لیزری و راحتی استفاده از آن است. البته این مدل از سازه‌ها، دارای وزن بسیار کمی نسبت به تندیس‌های دیگر از متریال فلزی می‌باشند.

در کنار وزن سبک تندیس، ویژگی بسیار مطلوب از نظر دوام و ماندگاری نیز برای این جنس، مطرح است. به صرفه بودن از نظر هزینه برای این مدل از تندیس، یک شاخص مهم در انتخاب بهتر و بیشتر آن است.

4. شیشه

از شیشه، به عنوان ماده اولیه برای ساخت پنجره و همین طور فاکتور‌های زیبایی شناسی برای ساختمان سازی است.
ساختار شیشه، بسیار شفاف و زیبا است.

به دلیل وجود زیبایی و شفافی بسیار زیاد، جذابیت فوق‌ العاده‌ای را از خود به نمایش گذاشته است. البته شیشه گری از نوع روسی و پیاده سازی آن، منجر به بروز ویژگی‌های جذابی است.

نکته مهم برای تندیس شیشه‌ای، افزایش قیمت آن نسبت به شیشه‌های معمولی است. اما به دلیل بروز جذابیت زیاد، مصرف کنندگان علاقه‌مندی خود را نسبت به استفاده از تندیس شیشه‌ای افزایش داده‌اند.

5. چوب

تندیس چوبی از پرطرفدار‌ترین نوع تندیس می‌باشند. چوب، از مواد کاربردی بی نظیر در ساخت ابزار از زمان‌های گذشته تا به امروز بوده است.
قیمت مناسب برای تندیس چوبی، علاقه‌مندی مصرف کننده را نسبت به استفاده و خرید آن افزایش داده است.

حک سازی بر روی آن به صورت لیزری و دستی به همراه جذابیت فوق العاده است. رنگ بندی بسیار زیادی برای تندیس چوبی وجود دارد.

6. متریال سنگ

از متریال کاربردی از گذشته تا به امروز برای ساخت و ساز، سنگ است. سنگ برای ساخت مجسمه، تندیس و بناهای ساختمانی، عملکرد بسیار ویژه‌ای را از خود به نمایش گذاشته است.

سنگ از دسته مواد اولیه و مهم و همین طور در دسترس عموم افراد بوده است. تندیس‌های سنگی وزن بسیار بالایی دارند.
سنگ از دوام و ماندگاری بسیاری زیادی برخوردار است. برای ساخت تندیس از جنس سنگ، هزینه آن نسبت به سایر تندیس‌ها، افزایش پیدا می‌کند.

0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *